Je bent nu op de Engelse pagina. Wil je naar de Nederlandse pagina? Klik dan hier.
tropisch-regenwoud

Green Friday deelnemers aan het woord: #2 ANWB

‘Geen korting aanbieden op Black Friday? Ja, dat kunnen we maken’

Bied geen kortingen aan tijdens Black Friday, maar investeer in een groene planeet door bomen te planten. Dat is de oproep die Trees for All doet tijdens haar landelijke Green Friday campagne in november. Maar wat betekent het voor bedrijven om geen korting te geven in een periode waarin consumenten de scherpste aanbiedingen verwachten? Daarover spreken we met deelnemers van de Green Friday beweging. Deze keer: Britt Noorman, Brand Manager bij ANWB Retail.

Black Friday? Geen optie

“Meedoen met Black Friday is voor ANWB geen optie meer”, valt Britt met de deur in huis. “Het principe hierachter past niet bij ons: zoveel mogelijk producten maken en verkopen zonder na te denken over de gevolgen daarvan voor de planeet. Duurzaamheid en goed doen voor mens en maatschappij, is juist een van onze belangrijkste pijlers.”

In 2021 nam ze daarom het voortouw om met ANWB aan te sluiten bij de Green Friday beweging van Trees for All. “Voor elk verkochte duurzame product gaven we iets terug aan de planeet: een boom. Deze campagne was een groot succes, dus het lag voor de hand om dit jaar ook weer aan te sluiten bij de Green Friday beweging.”

Geen korting

Maar toen kwam Trees for All met de oproep om als bedrijf helemaal geen kortingen meer aan te bieden tijdens Green Friday. Oók niet op duurzame artikelen, zoals het jaar ervoor.

“Daar moesten we even over nadenken” , zegt Britt. “Zou deze actie passen bij de verwachtingen van onze leden? Durfden we het aan om geen extra korting te geven bovenop het reguliere ledenvoordeel in een belangrijke verkoopperiode? In tijden van inflatie, waarbij we ook nog de gevolgen van corona ondervinden? Maar lef is één van onze interne kernwaarden. En dat is wat ons geholpen heeft de actie in gang te zetten. Daarmee laten we ook zien hoe hoog duurzaamheid op onze agenda staat.”

Focus op kwaliteit in plaats van prijs

ANWB ziet deze Green Friday campagne als een kans om een nieuwe stap te zetten binnen haar duurzaamheidsbeleid. Britt: “We zijn ervan overtuigd dat we geen kortingen aan kunnen bieden. Zo lang we maar transparant zijn waarom we dit doen.”

Tijdens Green Friday focust ANWB zich niet op de prijs van een product, maar op de kwaliteit ervan. “We leggen onze klanten uit hoe onze producten gemaakt zijn, van welke materialen, en wat ze duurzaam maakt”, licht Britt toe. “Dat doen we bijvoorbeeld in onze digitale folder, op onze website en via sociale media. Maar ook in de winkels zullen klanten niet om Green Friday heen kunnen.”

anwb-campagne
Beeld uit de Green Friday campagne van ANWB

Leden waarderen Green Friday

De ervaringen van vorig jaar geven ANWB het vertrouwen dat de Green Friday actie zal aanslaan. Britt: “Onze klanten waren vorig jaar al positief over het feit dat we niet meededen aan Black Friday. Sterker nog, we zagen niet direct een negatieve impact op de omzet, ten opzichte van de periode dat we nog niet aangesloten waren bij de Green Friday beweging. Bovendien hebben we een nieuwe, jongere doelgroep aangeboord door ons zo sterk te focussen op duurzame producten.”

Andere manier van retail

Britt gelooft dan ook dat het een kans is om klanten te inspireren met kwalitatief goede producten. “We moeten laten zien dat een goed product de juiste materialen bevat, die herbruikbaar zijn en langer meegaan. En dat zo’n product gemaakt is onder de juiste omstandigheden. We moeten toe naar een andere manier van retailen, met veel minder negatieve impact op de aarde.”

En daar werkt ANWB elke dag hard aan. Britt: “We zijn ook eerlijk: we zijn er nog niet. Maar we zijn continu bezig om op duurzaamheidvlak te innoveren en verbeteren. Elke dag zetten we nieuwe stappen in de juiste richting. En meedoen met Green Friday is een van de stappen die we kunnen en moeten zetten.

De Green Friday beweging

De Green Friday beweging is een initiatief van Trees for All. We roepen bedrijven en consumenten op geen Black Friday deals te (ver)kopen en in plaats daarvan bomen te planten in het Green Friday Forest. Benieuwd wat andere bedrijven doen voor een groene aarde? Bekijk de inspirerende acties van onder meer Dille & Kamille, Intratuin, Reshare Store Leger des Heils en Correctbook. Of plant zelf een boom in het Green Friday Forest!

Plant een boom