Je bent nu op de Engelse pagina. Wil je naar de Nederlandse pagina? Klik dan hier.
the-lekker-company-2

The Lekker Company doneert 1% van de omzet aan Trees for All

De verzorgingsproducten van The Lekker Company zijn duurzaam, plasticvrij en bijna CO2-neutraal. Alleen voor de deodorantverpakkingen is nog karton nodig. Om iets terug te doen voor de planeet doneert de start-up daarom ieder jaar 1% van de omzet aan Trees for All. Oprichter Dewi van de Waeter vertelt hoe deze samenwerking haar bedrijf stimuleert om nog meer impact te maken. “Wacht niet tot je heel groot bent, maar kijk wat je nu al kunt doen.”

Varkensvet in verzorgingsproducten

Tot haar grote verbazing kwam Dewi van de Waeter er tien jaar geleden achter dat er slachtafval in veel cosmeticaproducten zit. Visgelatine of varkensvet bijvoorbeeld. Best een vervelende ontdekking, als je zoals Dewi al jaren vegetariër bent. Bovendien bevatten sommige producten microplastics die schadelijk zijn voor het milieu en voor je lichaam.

“Ik vond het belangrijk om als consument te snappen wat ik op mijn lijf smeer”, zegt Dewi. “Nu is het een hele puzzel om de ingrediëntenlijsten van deodorant, zeep of shampoo te ontcijferen.” Dat moest transparanter kunnen, dacht ze. En duurzamer.

Uit de hand gelopen hobby

Op Pinterest vond Dewi recepten voor cosmetica. Met eetbare ingrediënten uit haar keukenkastje ging ze zelf producten maken: bodybutters met kokosolie en scrubs met koffie of havermout. Wat begon als een hobby, groeide in tien jaar tijd uit tot een succesvolle start-up. Nu heeft Dewi met co-owner Feddo vier mensen in dienst en zijn de verzorgingsproducten te koop bij winkels als Etos en Albert Heijn.

The Lekker Company gebruikt bijna geen water en geen plastic. Alleen voor de deodorant is nog karton nodig, omdat die potjes zo klein zijn dat ze anders bijna verdwijnen in de schappen. “Er worden dus wel bomen gekapt voor onze verpakkingen. Bomen planten is dan een logische manier om iets terug te doen. Zo kwamen we anderhalf jaar geleden uit bij Trees for All.”

“Wacht niet met impact maken tot je heel groot bent.”

Dewi van de Waeter

1% omzet doneren

Een andere ondernemer inspireerde Dewi om 1% van de omzet te doneren aan een goed doel. Zo groeit de positieve impact vanzelf mee met het bedrijf. Ook klanten dragen automatisch bij aan een bosrijkere wereld. Met The Lekker Foundation doneert Dewi nu ieder jaar 1% van onze omzet aan Trees for All, tot in ieder geval 2026. Voor elke €10 plant Trees for All één boom in een project in Nederland en één in Borneo.

In 2022 heeft The Lekker Company zo 1.659 bomen geschonken en dit jaar verwachten ze er 2.000 te doneren. Een resultaat waar Dewi heel blij mee is. Voor andere start-ups die ook impact willen maken, heeft ze dan ook een advies: “Wacht niet met impact maken tot je heel groot bent, maar kijk wat je nu al kunt doen.”

“Het mooie van Trees for All is dat de impact zo lekker concreet en tastbaar is”, vindt Dewi. “In Nederland kun je gewoon langsgaan bij een projectlocatie om zelf te zien hoe de bomen groeien. Tegelijkertijd vind ik het mooi dat de impact niet beperkt blijft tot Nederland.” Zo is er op Borneo veel behoefte aan nieuw bos om de leefomgeving van de orang-oetan te herstellen.

Duurzame deodorant in een potje

Stok achter de (badkamer)deur

Toch is het soms ook spannend, zegt ze eerlijk, om die 1% te doneren. “Het gaat om 1% van de omzet, niet van de winst. Dus in een jaar dat we verlies maken, zijn we ook geld kwijt.”

Andere start-ups kiezen er daarom bijvoorbeeld voor om 50% van de winst te doneren. Maar dat heeft volgens Dewi weer als nadeel dat je in de praktijk niet altijd zoveel bijdraagt. “Stel dat je een jaar geen winst maakt, dan doneer je ook niks. Deze 1% vormt een goede stok achter de deur. Als we straks in een andere fase zitten, zou ik een hoger percentage dan 1% logischer vinden.”

Motivatie voor het team

Iedereen in haar team is enthousiast over de samenwerking. “De eerste boomplantdagen in Twente zijn goed bevallen. In januari mogen we weer mee. Het leeft echt op kantoor. ‘Waar zijn we nu met de bomen?’ Heel grappig, het motiveert dus ook om hard te werken, zodat die omzet omhoog gaat!”

Via sociale media houdt het team klanten op de hoogte van de voortgang. Daarnaast staat de samenwerking aan de binnenkant van veel verpakkingen vermeld, met een link naar de website van Trees for All om zelf te doneren. “Klanten vinden het een leuke bijkomstigheid dat ze met hun aankoop iets bijdragen aan de wereld.”

Foto: Claudia Rison

Groene ambities

Dewi zit vol ambities voor de komende jaren. Zo wil ze de cosmeticalijn uitbreiden met meer badkamerproducten en droomt ze van een flagshipstore op de Oudegracht in Utrecht. Daarnaast hoopt ze een voorbeeld te vormen voor andere cosmeticamerken. “Hoe leuk zou het zijn als we andere merken meekrijgen met onze groene ambities?”

Plant mee voor een bosrijke wereld

Wil je net als The Lekker Company met jouw organisatie bijdragen aan meer bos? Plant met ons mee. Er zijn allerlei opties: van eenmalig doneren tot partner worden.

Bekijk de mogelijkheden voor bedrijven