Green Friday als statement tegen Black Friday: greenwashing?

17 november 2022

Ook dit jaar maken we bij Stichting Trees for All een statement tegen Black Friday. Met onze Green Friday beweging roepen we bedrijven op tijdens Black Friday geen kortingen aan te bieden om overconsumptie en verspilling tegen te gaan. In plaats daarvan kunnen ze samen met ons bomen planten in het Green Friday Forest. Onze oproep levert uiteraard ook kritische vragen op. Doen al die deelnemende bedrijven mee om de juiste redenen? Of doen ze zichzelf groener voor dan ze zijn? 

Door: Simone Groenendijk, directeur Trees for All

Geen korting meer

Dit is inmiddels de vierde editie van onze Green Friday campagne. Ieder jaar leggen we de lat voor deelnemende bedrijven hoger. Vorig jaar riepen we hen op om “Op Groen” te gaan en alleen korting te geven op duurzame producten. Dat riep echter de vraag op wat een product dan precies duurzaam maakt. Daarom hebben we besloten dat bedrijven zich dit jaar alleen nog bij onze beweging kunnen aansluiten als ze helemaal geen korting aanbieden.

Meer dan een marketingstunt

Voor veel bedrijven is hun deelname aan Green Friday dus een bewuste en intrinsiek gemotiveerde keuze. Een keuze die veel verder gaat dan een marketingstunt. Neem Dille & Kamille, onze Green Friday partner van het eerste uur. Alle winkels sluiten dit jaar hun deuren op 25 november. Dat vraagt om lef. Of zoals Hans Geels, algemeen directeur van Dille & Kamille, zelf zegt: “Onze deuren sluiten doet financieel pijn, maar het past wél bij de kern van Green Friday.”

Geïnspireerd door de Green Friday beweging doen ook andere bedrijven het anders dan andere jaren. Zo organiseerde onze partner ANWB vorig jaar nog een succesvolle Green Friday campagne met korting op duurzame producten. Zij gaan na intern beraad dit jaar geen kortingen meer geven. En zo zijn er nog veel meer winkels en ondernemers die tegen de Black Friday-stroom in durven gaan.

Groene koplopers

Gelukkig maar! Want om te veranderen, hebben we koplopers nodig die ons inspireren. Niet alleen bedrijven, maar ook betrokken burgers, zoals klimaatburgemeester en Zero Waste ambassadeur Elisah Pals. Al zes jaar heeft ze geen nieuwe spullen of kleding gekocht. Zelf zegt ze: “Het is heel simpel: we moeten minderen en kappen met kopen.” Op een positieve manier wil ze andere mensen helpen om bewuste keuzes te maken door zelf het goede voorbeeld te geven.

Niet iedereen kan of wil doen wat deze koplopers doen. Maar dat betekent nog niet dat hun inzet geen waarde heeft of vanuit de verkeerde intentie gebeurt. Verandering komt nu eenmaal in kleine stappen. Ik snap dat dat frustrerend kan zijn, omdat ondertussen de klimaatbom tikt. Maar ik geloof oprecht dat als voldoende mensen en bedrijven samen in actie komen, verandering snel kan gaan.

Bomen planten greenwashing?

Terug naar de vraag waarmee ik begon. Is Green Friday een instrument voor greenwashing of niet? Het oordeel is aan jou. Bij Trees for All willen we vooral het juiste doen. Het idee is dat Green Friday een dag is waarop we iets teruggeven aan de wereld en dat we genezen van onze massale koopziekte. Dus wat mij betreft is iedereen op 25 november aan het bomen planten in plaats van aan het shoppen!

Heb je goede ideeën?

De Green Friday beweging zie ik als een reis die we samen met consumenten en bedrijven maken. Dus iedereen die een goed idee heeft voor de volgende Green Friday campagne in 2023, is welkom voor een kop koffie bij ons op kantoor. Samen zetten we stappen in de goede richting. Dat is wat telt!

Simone-Groenendijk-bos
Simone Groenendijk, directeur Trees for All

Simone schreef dit artikel in het kader van Green Friday, de beweging waarmee Trees for All een tegengeluid laat horen op Black Friday. Bedrijven en consumenten worden opgeroepen op Green Friday geen Black Friday deals te (ver)kopen, maar de aarde iets terug te geven: bomen voor het Green Friday Forest. Onder andere bedrijven als Dille & Kamille en ANWB sloten zich al aan bij de beweging.

Lees meer over Green Friday