‘Het rigoureuze van Black Friday, daar hebben we nooit in mee willen gaan’
Bied geen kortingen aan tijdens Black Friday, maar investeer in een groene planeet door bomen te planten. Dat is de oproep die Trees for All doet tijdens haar landelijke Green Friday campagne in november. Maar wat betekent het voor bedrijven om geen korting te geven in een periode waarin consumenten de scherpste aanbiedingen verwachten? Daarover spreken we met deelnemers van de Green Friday beweging. Deze keer: Annet Freriks, coördinator formule & duurzaamheid bij Intratuin.
5.000 vierkante meter vergroenen
Intratuin heeft zich voor het tweede jaar op rij aangesloten bij de Green Friday beweging van Trees for All. “Voor elke boom die we op vrijdag 25 november verkopen, vergroenen wij één vierkante meter in het Green Friday Forest”, vertelt Annet. “Ons doel is om in totaal minimaal 5.000 vierkante meter aan bomen te planten. Omgerekend komt dat neer op zo’n 2.000 bomen.”
Voor klanten die geen boom willen kopen of juist iets extra’s willen bijdragen, heeft Intratuin ook iets bedacht. Zij kunnen op Green Friday via QR codes in de winkel direct een donatie doen voor het Green Friday Forest.
Groenere tuinen
Het mes snijdt in dit geval aan twee kanten. Annet: “Klanten die een boom bij ons kopen, maken daarmee hun eigen tuin een stuk groener. En wij vergroenen voor elke boom weer een extra vierkante meter in het Green Friday Forest van Trees for All.”
Die insteek past goed bij de missie van Intratuin om klanten te stimuleren groener te leven. “Een van onze doelen is dat Nederlandse tuinen in 2030 voor minimaal de helft uit groen bestaan”, vertelt Annet. “Dat doel hebben we gebaseerd op een onderzoek van Deloitte uit 2020, waaruit blijkt dat de gemiddelde tuin in Nederland op dit moment voor ongeveer een derde uit bomen en planten bestaat.”
Dat percentage mag wat de winkelketen betreft flink omhoog. Annet: “Bomen en planten zuiveren onze lucht. Ze zorgen voor een gezonde bodem, stimuleren biodiversiteit en nemen CO2-op. Genoeg redenen dus om ze meer te planten.” Meedoen met de Green Friday beweging helpt Intratuin daarbij. “We zien Green Friday als een extra haakje om klanten te stimuleren meer bomen in hun tuin te planten.”
Geen Black Friday kortingen
Als deelnemer van de Green Friday beweging biedt Intratuin haar klanten geen Black Friday kortingen aan. Of klanten dat niet jammer vinden? “Wij hebben sowieso nooit meegedaan met Black Friday”, zegt Annet. “We hebben geen positief gevoel bij die extreme kortingen. Natuurlijk hebben we weleens promoties en aanbiedingen in onze winkels, maar het rigoureuze van Black Friday, daar hebben we nooit in mee willen gaan.”
Duwtje in de juiste richting
Gelukkig merkt Annet dat er onder klanten van Intratuin juist steeds meer animo is voor een groenere leefstijl. “Het aantal mensen dat zich aanmeldt voor tuinadvies in onze winkel neemt nog steeds toe. Mensen vinden het fijn dat we ze helpen om groene keuzes te maken, omdat ze vaak denken dat vergroenen iets moeilijks is. Maar als we ze bij de hand nemen, blijkt dat best mee te vallen.”
Ook de deelname aan Green Friday is een manier om klanten een duwtje in de groene richting te geven. Met het planten van bomen dragen ze immers bij aan een duurzamere wereld. En ook dat past helemaal bij de missie van Intratuin, aldus Annet. “Want van groen kun je nooit genoeg hebben.”
De Green Friday beweging
De Green Friday beweging is een initiatief van Trees for All. We roepen bedrijven en consumenten op geen Black Friday deals te (ver)kopen en in plaats daarvan bomen te planten in het Green Friday Forest. Benieuwd wat andere bedrijven doen voor een groene aarde? Bekijk de inspirerende acties van onder meer Dille & Kamille, Intratuin, Reshare Store Leger des Heils en Correctbook. Of plant zelf een boom in het Green Friday Forest!
Plant een boom