Je bent nu op de Engelse pagina. Wil je naar de Nederlandse pagina? Klik dan hier.
vrouw-in-bos-2

Dit jaar zet ANWB nog grotere stappen op Green Friday: “We spreken een nieuwe, jongere doelgroep aan”

Een buitenbios, een sponsorloop én een repairshop: via meerdere wegen doet ANWB dit jaar mee aan de Green Friday-campagne van Trees for All. Eerdere jaren plantte de organisatie zelf al bomen, nu wordt een groter beroep gedaan op de achterban. En dat heeft effect, volgens Eva Leenaerts, contentspecialist bij ANWB Retail.

Geen producten meer aanprijzen 

‘Koop een duurzaam product en plant een boom.’ Dat was de oproep die ANWB Retail twee jaar geleden aan consumenten deed, bij hun eerste deelname aan Green Friday. De retailafdeling van de toeristenbond stopte toen ook met Black Friday-kortingen. Het jaar erop ging ANWB Retail een stap verder: ook geen kortingen meer op duurzame producten.

Hoewel het een succes was, gooit de organisatie het dit jaar over een andere boeg. “Mensen oproepen producten te kopen, ook al zijn ze duurzaam, stuurt toch aan op consumeren”, zegt contentspecialist Eva Leenaerts. “Dit jaar wilden we iets dóén.”

“Stoppen met kortingen in zo’n piekperiode vergt best wat moed.”

Eva Leenaerts, ANWB Retail

Niet winkelen, maar wandelen

Wat maakt ons nu uniek, dachten Eva en haar collega’s. Dat is onder andere het ledenaantal: met zo’n 5 miljoen leden is ANWB de grootste vereniging van Nederland. Al 140 jaar inspireert ANWB Nederlanders om ‘eropuit’ te gaan in de natuur: de bossen in, de stranden op en de duinen door. Eva: “We begrijpen als geen ander het belang van de natuur. En de verantwoordelijkheid die we zelf hebben om de planeet leefbaar te houden voor toekomstige generaties.”

green-friday-anwb

“Onze leden genieten van de natuur”, vervolgt ze. “Van wandelen, fietsen, kamperen. Konden we daar niet iets mee op Green Friday? Onze leden stimuleren om naar buiten te gaan, in plaats van de beste deals te scoren?”

Zo ontstond het idee voor de Sallandse Sponsorloop op 24 november. Een wandeling van 13 kilometer door de Sallandse Heuvelrug in Overijssel, dwars door de groene heiden en bossen heen. De ANWB-route staat ook wel bekend als de ‘Rollende Heuvels’.

Kleding laten upcyclen

Een kaartje is gratis. Heb je je ingeschreven, dan kun je een eigen actiepagina aanmaken en sponsorgeld inzamelen. Het doel van de sponsorloop? “Samen een zo groot mogelijke donatie doen aan Trees for All. Met de donaties plant Trees for All bomen in Nederland en in het buitenland.

Onderweg vinden verschillende activaties plaats, verklapt Eva. Zo is er bij de start en finish een Rewear & Repair-shop. Hier helpt kledingreparatiebedrijf de Naaijerij wandelaars hun gebruikte kleding een tweede leven te geven, door het op een opvallende manier te repareren. Ook zal er een rekje met ‘tweedekans’-producten staan van ANWB. Met een kleine donatie aan Trees for All kunnen bezoekers deze kleding overnemen en ter plekke laten ‘upcyclen’.

Al 463 bomen bij elkaar gespaard

Op 9 september vond daarnaast de Nazomer Buitenbios plaats bij Fort aan de Klop, een groen eilandje in het noorden van Utrecht. Op een groot scherm werd de film Wild gedraaid. Een kaartje kostte €19,50, inclusief popcorn en twee drankjes. Van elk verkocht kaartje doneerde ANWB €10 aan Trees for All, dat twee bomen kan planten van dit bedrag. Tijdens de film konden bezoekers kleding laten repareren en upcyclen door de Naaijerij.

De buitenbios was een enorm succes. “De zon scheen, de locatie was prachtig en de sfeer goed”, zegt Eva stralend. “We hebben samen 463 bomen bij elkaar gespaard. Een mooi startpunt van de Green Friday-campagne.”

Moed nodig

Na het evenement stuurden Eva en haar collega’s een enquête rond om de reactie van bezoekers te peilen. Die waren stuk voor stuk positief. “Ze vonden het bijzonder om zo’n concrete bijdrage te leveren aan de natuur. We zagen ook dat we een nieuwe, jonge doelgroep hadden aangesproken die duurzaamheid hoog op de agenda heeft.” Belangrijk, want de jeugd heeft de toekomst.

Waar de acties eerdere jaren alleen plaatsvonden op 24 november zelf, creëert het team van Eva nu bewust een langere aanloop naar Green Friday.

“Zo willen we zoveel mogelijk mensen bewustmaken van de campagne en ze meenemen in de groene keuzes die we maken. Dat is belangrijk, want stoppen met kortingen in zo’n piekperiode vergt best wat moed. We zijn toch een commercieel bedrijf. Maar zoals je ziet, levert de actie ons dus ook veel op. Bovendien gaat klimaatverandering ons allemaal aan. Het is een mondiale uitdaging die vraagt om samenwerking en actie op zowel individueel als collectief niveau.”

Loopt ze zelf ook mee, de 24e? “Natuurlijk! Veel collega’s zijn erbij, en het hele MT loopt mee. Jullie ook?”

Sluit je ook aan bij Green Friday!

Wil jij met jouw bedrijf ook een tegengeluid laten horen op Black Friday? Sluit je dan aan bij de Green Friday beweging van Trees for All! Samen maken we op 24 november 2023 een statement tegen overconsumptie.

Sluit je aan