Je bent nu op de Engelse pagina. Wil je naar de Nederlandse pagina? Klik dan hier.
Trees-for-All

Feestelijke yoghurts zonder footprint bij Yoghurt Barn

Yoghurt en duurzaam ondernemen: gaat dat samen? Volgens de oprichters van Yoghurt Barn wel! Op allerlei manieren zijn oprichters Wouter en Esther Staal bezig met het serveren van yoghurt op een verantwoorde manier. In dit interview vertellen ze meer over de manier waarop ze klimaatpositief handelen.

De echte zuivelliefhebber kent ze wel: de ontbijt- en lunchrooms van de Yoghurt Barn. En tegenwoordig is een bezoekje aan een van deze Barns ook nog verantwoord. Alle zuivelgerechten, wraps, koffie en gebakjes op de kaart zijn voorzien van een CO2-label. Ga je voor een plantaardige kokosyoghurt als basis? Dan is het label donkergroen, en dus verantwoord. Een dierlijke yoghurt scoort wat minder hoog, al is deze wel biologisch. Een lichtgroen label dus. Zo zie je meteen welke impact je keuze op het milieu heeft. 

Yoghurt buiten de deur brengen

De CO2-labels zijn een sprekend voorbeeld van de duurzame weg die de Yoghurt Barn is ingeslagen. Het ondernemersstel Wouter en Esther Staal richtte Yoghurt Barn in 2012 op. De ingeving kwam tijdens een vakantie in Spanje. “Waarom kun je hier overal frozen yoghurt buiten de deur eten en in Nederland niét? Terwijl wij Nederlanders over het algemeen echte zuivelliefhebbers zijn”, vertelt Wouter.

Terug in eigen land richtte het stel Yoghurt Barn op. Met dertien locaties is dit inmiddels een succesvolle keten. Maar de eigenaren weten ook: voor een duurzame en succesvolle toekomst moet je durven veranderen en andere keuzes maken. De productie van zuivel is een belasting voor het milieu. Daarom gooiden ze vorig jaar het roer om.

CO2-footprint: van boer tot barn

Ze schakelden GiantLeaps in. Een bedrijf dat voor restaurants en evenementen berekent hoeveel invloed het geserveerde eten heeft op het milieu. “Ze meten de hele keten door qua uitstoot van broeikasgassen, van boer tot barn”, zegt Wouter. “De uitkomst van de scan was een eyeopener.” Maar liefst 85 procent van hun totale CO2-uitstoot werd veroorzaakt door de productie en distributie van het voedsel. Voor de overige 15 procent namen ze meteen maatregelen, zoals de overstap op groene stroom via Hollandse Windenergie, het scheiden van afval en to-go bekers van 100% gerecycled plastic. Nu onderzoeken ze welke van hun lunchrooms geschikte daken hebben voor zonnepanelen.

Partners het goede voorbeeld geven

Maar wat te doen met die 85 procent uitstoot? “Eigenlijk wil ik dat iedereen in de keten duurzamer gaat opereren”, zegt Wouter. “Ik spreek mijn partners daarop aan en probeer ze te inspireren tot actie. We werken sinds 2018 al bewust samen met Arla Biologisch, omdat zij ook klimaatneutraal ondernemen nastreven. Zij leveren al onze dierlijke zuivelproducten. Maar in onze Barns focussen we ons ook steeds meer op gerechten van plantaardige zuivel, zoals kokos en soja. En dat bieden we zoveel mogelijk voor dezelfde prijs aan.”

Dat is pas een groene lunch

Aan de hand van de scan van GiantLeaps gaat het ondernemersstel ook op zoek naar andere producten met een lage uitstoot. “Maar de hele keten energieneutraal? Dat duurt nog wel even. Tot die tijd compenseren we onze overige uitstoot voor 110 procent met de aanplant van bomen. Dat doen we samen met Trees for All.” Het geld van de Yoghurt Barn wordt ingezet voor een herbebossingsproject in het Kibale National Park in Oeganda. Ook gasten van de Yoghurt Barn kunnen hiervoor een duit in het zakje doen. Als je een volle spaarkaart hebt, kun je kiezen voor een gratis kop koffie, maar ook voor een boom bij Trees for All.

Wouter: “Met dit soort klimaatpositieve acties hopen we niet alleen partners, maar ook onze gasten en medewerkers te inspireren om vaker een bewuste keuze te maken vóór het milieu.”