Je bent nu op de Engelse pagina. Wil je naar de Nederlandse pagina? Klik dan hier.
green-friday-trees-for-all

Trees for All roept bedrijven en consumenten op niet mee te doen aan Black Friday gekte

02 november 2023

Persbericht, Utrecht, 2 november 2023

Op vrijdag 24 november organiseert Trees for All voor de vijfde maal Green Friday. Met deze campagne laat de stichting een tegengeluid horen op het jaarlijkse koopfestijn Black Friday. Trees for All roept consumenten en bedrijven op om niet mee te gaan in de Black Friday gekte. Consumenten kunnen zich aansluiten bij de Green Friday beweging en aangeven geen Black Friday deals te kopen. Bedrijven die zich aansluiten, waaronder ANWB, Kaartje2go en Dille & Kamille, bieden geen Black Friday deals aan. In plaats daarvan doen veel bedrijven en consumenten op 24 november juist iets goeds voor de aarde. Dat kan op veel manieren, onder andere door die dag een boom te planten in het Green Friday Forest.

Koop niets nieuws op Black Friday

Diverse bekende Nederlanders en duurzame inspirators scharen zich achter de oproep van Trees for All om Black Friday deals links te laten liggen. Zo zijn actrice Sanne Vogel en acteur Egbert-Jan Weeber te horen in een radiospot op Q-music en geeft Babette Porcelijn tips om je te weren tegen Black Friday impulsaankopen. Met deze tips wil Trees for All vooral de jongere generaties helpen.

Uit eerder onderzoek door PanelWizard in opdracht van Trees for All blijkt namelijk dat juist jonge mensen (Generatie Z) waarvoor duurzaamheid een belangrijk thema is, het meest gevoelig zijn voor Black Friday deals. Maar liefst 84% van hen heeft weleens een aankoop gedaan tijdens Black Friday, terwijl slechts 27% van de Babyboomers, 50% van Generatie X en 67% van de Millennials dit (ooit) heeft gedaan. Daarbij gaat het vaak om impulsaankopen. Van de ondervraagden in het onderzoek gaf ruim 37% aan weleens een impulsaankoop te hebben gedaan tijdens Black Friday.

Iedereen die zich aansluit bij de Green Friday beweging krijgt de vraag de boodschap te verspreiden en te zorgen dat zoveel mogelijk consumenten en bedrijven op 24 november Black Friday negeren. In 2022 sloten zich 260 bedrijven aan en werden ruim 100.000 mensen bereikt met de campagne.

green-friday

Zwarte dag voor het milieu

De milieubelasting van spullen is groter dan vaak gedacht. Volgens Milieu centraal komt zo’n 12 procent van de CO2 die een gemiddeld huishouden uitstoot door nieuwe spullen en kleding. Om al die spullen te produceren zijn veel grondstoffen, energie en water nodig. Simone Groenendijk, directeur Trees for All: “Voor het milieu is Black Friday letterlijk een zwarte dag. Een dag waarop mensen worden verleid spullen aan te schaffen die ze helemaal niet nodig hebben. Dit past niet in een tijd waarin we alles op alles moeten zetten om klimaatverandering te stoppen.”

Geef iets terug aan de aarde

Trees for All vraagt bedrijven en consumenten om op vrijdag de 24 november iets goeds te doen voor de aarde. Dat kan op veel manieren, zo zijn er bedrijven die repaircafés, ruilbeurzen en wandelingen met collega’s in de natuur organiseren. Een andere manier om iets terug te doen voor de aarde is het planten van een boom in het Green Friday Forest. Bedrijven en consumenten kunnen bomen doneren en deze op de 24e zelf planten in natuurgebied Het Twiske (nabij Amsterdam).

Meer over Green Friday