‘De winkels sluiten is voor ons het beste tegengeluid op Black Friday’
Bied geen kortingen aan tijdens Black Friday, maar investeer in een groene planeet door bomen te planten. Dat is de oproep die Trees for All doet tijdens haar landelijke Green Friday campagne in november. Maar wat betekent het voor bedrijven om geen korting te geven in een periode waarin consumenten de scherpste aanbiedingen verwachten? Daarover spreken we met deelnemers van de Green Friday beweging. Deze keer: Hans Geels, algemeen directeur van Dille & Kamille – deelnemer van het eerste uur!
Tegenreactie
In 1974 opende Dille & Kamille haar allereerste winkel in een werfkelder aan de Utrechtse Oudegracht. Oprichter Freek Kamerling had een duidelijke visie. Met ‘natuurlijke eenvoud’ wilde hij een tegenreactie geven op de opkomende wegwerpmaatschappij. Die visie is nog altijd springlevend. “En die past totaal niet bij het fenomeen Black Friday”, aldus algemeen directeur Hans Geels.
Daarom neemt Dille & Kamille dit jaar een opvallend beslissing: de deuren blijven gesloten op 25 november. “Dat is wat ons betreft de beste vorm als we een sterk tegengeluid willen laten horen op Black Friday, gedreven vanuit wie wij zijn”, vat Hans het besluit samen.
Niet de makkelijkste weg
Dat betekent niet dat deze vorm de makkelijkste is. “Er zijn mensen die onze actie een marketingstunt vinden”, vertelt Hans. “Daar wil ik tegenin brengen dat als dat het doel was, er veel goedkopere opties waren geweest. Onze deuren sluiten doet financieel pijn. Black Friday valt op een vrijdag, in het weekend vóór Sinterklaas. Ook de andere feestdagen staan voor de deur. Dus commercieel gezien is het niet de verstandigste dag om dicht te gaan. Maar het past wél bij de kern van Green Friday.”
Hebzucht tegengaan
Met die kern doelt Hans op het laten horen van een tegengeluid op hebzucht. “En dan met name de hebzucht die door extreme kortingen wordt gedreven”, licht Hans toe. “Met korting op zich is niet zoveel mis. Zeker niet voor mensen die een dunnere portemonnee hebben. Maar we moeten af van het idee dat je iets móet kopen. En juist die houding wordt aangewakkerd tijdens Black Friday.”
Groeiende beweging
Hans hoopt dan ook dat steeds meer winkels een tegengeluid laten horen op de Black Friday gekte. “Daarbij hoef je echt niet meteen je deuren te sluiten, want ik snap dat niet elke retailer dat kan. Maar je kunt ook bomen planten en op die manier iets terugdoen voor de aarde.”
Ondertussen ziet hij al positieve ontwikkelingen om zich heen. “Verschillende kleine winkels sluiten ook hun deuren op Black Friday. En Xandres, een grote modeketen uit België, blijft ook dicht. Ik heb het idee dat Green Friday steeds meer leeft.”
De natuur in
Terwijl de winkels van Dille & Kamille op 25 november gesloten zijn, zitten de medewerkers niet stil. Zij gaan op negen locaties in Nederland de natuur in om vrijwilligerswerk te doen. Ook klanten mogen helpen. Zelf zal Hans zijn handen uit de mouwen steken in natuurgebied de Oostvaardersplassen. Daarnaast doneert Dille & Kamille bomen voor het Green Friday Forest van Trees for All. Deze acties liggen helemaal in lijn met de visie van de winkels. Want geluk zit voor Dille & Kamille niet in korting, maar in iets goeds doen voor de natuur.
De Green Friday beweging
De Green Friday beweging is een initiatief van Trees for All. We roepen bedrijven en consumenten op geen Black Friday deals te (ver)kopen en in plaats daarvan bomen te planten in het Green Friday Forest. Benieuwd wat andere bedrijven doen voor een groene aarde? Bekijk de inspirerende acties van onder meer ANWB, Intratuin, Reshare Store Leger des Heils en Correctbook. Of plant zelf een boom in het Green Friday Forest!
Plant een boom