Je bent nu op de Engelse pagina. Wil je naar de Nederlandse pagina? Klik dan hier.
green-friday

Koopfestijn Black Friday staat voor de deur. Op de laatste vrijdag van november strooien winkels en webshops weer met extreem hoge kortingen. Het gevolg? Onnodige overconsumptie, met een enorme impact op de aarde. Daarom zijn we bij Trees for All al verschillende jaren op rij actief met onze tegenbeweging: Green Friday. Wat vinden Nederlandse consumenten van die beweging? En hoe zit het met hun consumptiegedrag tijdens Black Friday? We lieten een onafhankelijk onderzoek uitvoeren door PanelWizard om een antwoord te krijgen op deze vragen.

Meerderheid Nederlanders zwicht voor Black Friday 

Veel Nederlanders kunnen er niet omheen: de hoge kortingen tijdens Black Friday zijn overal. Van de ondervraagden geeft 52,8% aan weleens iets met korting te hebben gekocht tijdens Black Friday. Voornamelijk onder de jongere generaties zoals Generatie Z (84.6%) en Millennials (67.3%) is Black Friday een belangrijk moment in het jaar. Onder Generatie X (49.6%) en Babyboomers (26.7%) is dit een stuk minder.  

Black Friday anno 2022 

Anno 2022 hebben we te maken met inflatie en hoge energieprijzen. Wat doet dat met het consumptiegedrag tijdens Black Friday? Ruim een kwart van de ondervraagden (26.3%) geeft aan dit jaar inderdaad extra te letten op Black Friday aanbieden. En 24.9% geeft aan één of meerdere aankopen uit te stellen tot deze op Black Friday met korting verkrijgbaar zijn.

Hoe zit dat met de mensen met duurzaamheidsprincipes? Daarvan geeft 29.5% aan met Black Friday eerder geneigd te zijn duurzame principes opzij te zetten. Tegelijkertijd zegt een opkomende beweging Nederlanders (22.7%) dit jaar bewust niet in te gaan op Black Friday aanbiedingen. Zo’n 30 procent (29.8%) weet het nog niet.

Green Friday: het tegengeluid op Black Friday 

Met Green Friday laat Trees for All een tegengeluid horen op Black Friday. Dit jaarlijkse koopfestijn zorgt voor overconsumptie en impulsaankopen. En dat heeft grote gevolgen voor de aarde, zoals vervuiling, onnodig veel transport en hoge CO2-uitstoot. Daarom roepen wij bedrijven en consumenten op geen Black Friday deals te kopen en in plaats daarvan iets terug te doen voor de aarde.

Meer over Green Friday

Generatie Z het meest vatbaar voor Black Friday 

De jongste generatie Z (geboren tussen 1996 en 2015) staat bekend om haar zorg voor het klimaat. Toch heeft juist deze groep een groter zwak voor Black Friday dan andere leeftijdsgroepen, blijkt uit het onderzoek. Zo is (56.6%) van de Generatie Z-respondenten geneigd duurzame principes aan de kant te zetten voor een goede aanbieding. Bij Millennials is dit 39%, bij generatie X 23.1% en bij de Babyboomers 14.7%.

Ook kan Generatie Z genoemd worden als grootste Black Friday shopper. Maar liefst 84% heeft weleens een aankoop gedaan tijdens Black Friday, terwijl slechts 26.7% van de Babyboomers, 49.6% van Generatie X en 67.3% van de Millennials dit (ooit) heeft gedaan. Daarnaast is deze jongste generatie het meest geneigd dit jaar extra op de aanbiedingen te letten door de hoge inflatie en energieprijzen (40.6%).  

bomen-planten

Mannen geven meer uit op Black Friday dan vrouwen 

Veertig procent van de ondervraagden (39.7%) geeft op Black Friday meer uit dan op andere normale dagen. Daarbij zijn het voornamelijk mannen (46.2%) die meer uitgeven dan vrouwen (34.4%). Impulsaankopen komen ook veel voor. Van de ondervraagden heeft 37.5% weleens een impulsaankoop gedaan tijdens Black Friday. Ook hier zijn het de mannen die vaker (41.3%) impulsaankopen doen dan vrouwen (34.4%). 

Meer dan 80% procent is zich bewust van negatieve impact

Kopen we iets online of in een winkel? Dan is een ruime meerderheid van de respondenten (81.3%) zich ervan bewust dat deze aankoop een negatieve impact kan hebben op het klimaat. Dit gevoel is sterker onder Generatie Z (88%) dan onder Babyboomers (78.3%). Verder geeft het 84.3% van de consumenten een enigszins goed gevoel als spullen milieuvriendelijk geproduceerd zijn.  

Green Friday groeit in populariteit  

De duurzame tegenhanger van Black Friday is Green Friday. Dit initiatief van Trees for All maakt mensen bewust van de hoeveelheid onnodige aankopen op Black Friday. En vooral: van de gevolgen daarvan voor het milieu. Consumenten en bedrijven worden opgeroepen om ‘nee’ te zeggen tegen Black Friday en in plaats daarvan bomen te planten voor een groene planeet. Tijdens de Green Friday editie van 2021 zijn maar liefst 37.551 bomen geplant.

Van de Nederlanders vindt 86% het een fijn idee om bij te dragen aan het planten van een bos. Ruim 80% vindt Green Friday een goed initiatief (81.6%). Dit gevoel is sterker onder Generatie Z (89.5%) en Millennials (85.3%) dan onder Generatie X (79.6%) en Babyboomers (75.7%).  

Over het onderzoek

Onderzoeksbureau PanelWizard voerde in juli 2022 een onafhankelijk onderzoek uit in opdracht van Trees for All. Het onderzoek was gericht op het aankoopgedrag en impulsaankopen tijdens Black Friday en de duurzame tegenhanger Green Friday. In totaal namen 1.025 Nederlanders van 18 tot 79 jaar deel aan het onderzoek. Zij zijn representatief naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding en regio.