Arriva en haar reizigers zitten op het groene spoor

 

Laat je de auto vaak staan en pak je in plaats daarvan de bus of trein? Dan reis je al duurzaam! Toch stoot het openbaar vervoer ook broeikasgassen uit. Als het aan onze partner Arriva ligt, maken haar reizigers vanaf 2025 alleen nog maar CO2-neutrale ritten. Daarom werkt het vervoersbedrijf bijvoorbeeld met duurzame brandstof, een groen busabonnement, slimme stoelbekleding en circulaire kleding voor de medewerkers.

 

Stap je in een bus van Arriva? Dan zie je aan het logo op de zijkant van de bus meteen hoe ‘groen’ je reis is. Het plaatje van de stekker geeft aan dat de bus op groene stroom rijdt, een druppel staat voor waterstof, en een tankspuit met een blaadje betekent biodiesel (HVO). Dat is een biobrandstof gemaakt van afvaloliën- en vetten. Zo weet je als passagier dat je een duurzame rit maakt.

“Dat geeft toch een goed gevoel?”, vertelt Froukje Mijnen, programmamanager duurzaamheid bij Arriva. “Ons doel is om vanaf 2025 alleen nog maar groene reizen aan te bieden.”

 

Diesel eruit, duurzame brandstof erin

Het regionale vervoersbedrijf berekent sinds 2019 haar footprint. Wat bleek de meest vervuilende post? Het dieselverbruik van hun bussen en treinen. Dat moest snel veranderen. De vervoerder stelde een routekaart op met maatregelen die zorgen dat het bedrijf vanaf 2025 CO2-neutraal is.

Zo rijdt Arriva steeds meer met bussen en treinen die geen of heel weinig schadelijke stoffen uitstoten. Een voorbeeld is de busvloot in de regio Limburg. Bijna de helft van de bussen daar rijdt op groene stroom. De andere helft rijdt op HVO. Ook in de Achterhoek, in de regio West en in de steden Leiden en Lisse speelt deze transitie. In Noord-Nederland introduceerde Arriva de duurzame WINK-treinen. Deze rijden op biodiesel en kunnen overgaan op elektriciteit zodra het spoor er klaar voor is. 

 

Arriva-bus

Een boom van een ritje

Ook de reizigers van Arriva kunnen een duit in het zakje doen voor een duurzame reis. De vervoerder introduceerde met Trees for All het ‘Samen voor Groen-abonnement’ voor de bus. Per afgelegde kilometer doneren reizigers automatisch een halve cent voor bomen. Dat is niet veel, maar toch leverde dit een mooie bijdrage op: de afgelopen zes jaar doneerde Arriva ruim 50.000 bomen! De helft daarvan hebben wij in Nederland geplant en de andere helft in het buitenland. 

Sinds 2021 gaan de bomen die Arriva doneert alleen nog in de Nederlandse bodem. “We willen bosprojecten dicht bij huis zoeken, zodat de bomen voor vergroening zorgen in gebieden waar onze passagiers wonen en reizen”, vertelt Froukje. “Met de aanplant van bomen zorgen we voor onder andere voor schonere lucht.”

 

Gerecyclede outfits voor buschauffeurs

Groen vervoer is voor Arriva de grootste stap. Maar alle beetjes helpen. Dus óók de kleine initiatieven die het bedrijf organiseert. En die zijn vaak het leukst! Zo is een deel van de bedrijfskleding milieuvriendelijker, omdat deze gemaakt wordt van gerecycled plastic. En is het pak van een buschauffeur te krap of te ruim geworden? Dan wordt de outfit opnieuw gebruikt. Ook onderzoekt Arriva of de stoelen in de bus een duurzaam jasje passen. Zo testen ze op dit moment in Noord-Nederland bussen met stoelbekleding van gerecycled materiaal.

Froukje: “Bij gebruikte spullen moeten we altijd stilstaan en denken: kunnen we dit nog een tweede leven geven? En dat doen we al veel. We recyclen koffiebekers tot wc-papier en onze oude archiefkasten zijn getransformeerd in ArriCubes. Dat zijn creatieve en handige vergaderzitjes. Dit soort kleine acties dragen samen bij aan onze grotere missie voor een betere wereld.”