Je bent nu op de Engelse pagina. Wil je naar de Nederlandse pagina? Klik dan hier.
marieke-de-keijzer-2

Landschapsarchitect Marieke de Keijzer: ‘Hoe meer tegels je vervangt door groen, hoe beter’

04 juni 2024

Groene schoolterreinen: daar zien we er graag meer van in Nederland! Daarom hebben we Trees for Schools in het leven geroepen. Met dit scholenprogramma planten mbo-studenten bomen en struiken op hun schoolterrein. Het ontwerp daarvoor maken ze zelf, met hulp van landschapsarchitect Marieke de Keijzer. En dat doet ze met veel enthousiasme: “Laten we onze verwondering over natuur vooral aan jongeren doorgeven!”

Je bent landschapsarchitect. Wat houdt dat precies in?

“Simpel gezegd ontwerp ik buitenruimtes. De schoolterreinen die we met Trees for Schools vergroenen, zijn daar een voorbeeld van. In een landschapsontwerp komen allerlei onderwerpen samen. Denk aan de natuurlijke systemen, zoals de bodem, het water en de biodiversiteit. Maar ik denk ook na over de functie van een buitenruimte. Een plek wordt immers gebruikt door mensen die er werken, wonen, sporten of genieten van de natuur. Als landschapsarchitect puzzel ik al die omstandigheden en wensen in elkaar.”

ontwerpworkshop-marieke-de-keijzer

Binnen Trees for Schools geef je ontwerpworkshops aan studenten. Hoe zien die eruit?

“Een Trees for Schools workshop is lekker actief. Samen met studenten en docenten maken we plannen voor de inrichting van een groen schoolterrein. Bomen staan centraal in het ontwerp, maar het gaat verder dan dat. We hebben het ook over de sfeer en de functie van het schoolterrein. Denk aan een ontwerp dat buitenlessen mogelijk maakt, een eetbare tuin of een groene entree.” 

“Op basis van alle wensen gaan de studenten zelf schetsen maken. Al onderzoekend, tekenend en reflecterend komen ze tot ontwerpen die ik na de workshop samenbreng in één ontwerp. Dat bespreken we met elkaar. Als iedereen akkoord is, voeren de studenten het plan zelf uit tijdens een boomplantdag op hun school. Dat is zo gaaf aan dit programma; dat studenten zelf meewerken aan het realiseren van hun plannen.”

Wat wil je studenten graag meegeven in je workshops?

“Ik vind het belangrijk dat jongeren opgroeien met meer bewustzijn rondom thema’s als duurzaamheid, klimaat en biodiversiteit. Dit creatieve maakproces helpt daarbij. Het gaat over bewustwording van het landschap en de natuur, maar ook over het formuleren van je eigen wensen. Er zit veel kracht in de oprechte motivatie van studenten om iets moois van hun eigen schoolterrein te maken. Aan de slag in je eigen omgeving, dat is de eerste stap!”

trees-for-schools-ontwerpworkshop

Want onze omgeving mag best wat groener worden, of niet?

“Zeker! Hoe meer tegels je kunt vervangen door groen, hoe beter. Voor het klimaat, voor de natuur en ook voor ons eigen welzijn. Er is in de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar het belang van een groene omgeving voor de gezondheid en het geluk van mensen. En telkens blijkt weer: natuur doet ons goed.”

Wat heeft je het meest verrast tijdens de workshops met de studenten?

“Ik vind het bijzonder om te ervaren dat de studenten die meedoen over een hobbel stappen en steeds meer vertrouwen krijgen. De studenten hebben van tevoren aangegeven dat ze graag meedoen met Trees for Schools, maar weten niet precies waar ze aan beginnen. Wordt dit wel een leuke workshop? Wat wordt er van me verwacht? Kan ik dit wel?”

“Het is gaaf om te zien dat die onzekerheid gaandeweg verandert in vertrouwen, plezier en enthousiasme. De ideeën van studenten doen ertoe. Uiteindelijk hoop ik dat ze zich vaker verwonderen over een boom en dat ze zich ook in de toekomst inzetten voor hun leefomgeving. Die verbinding met het landschap is erg waardevol.”

marieke-de-keijzer

Wat betekent natuur voor jou?

Lachend: “Wauw, heb je even? In de natuur kom ik tot rust. Als ik gespannen, boos of verdrietig ben, trek ik m’n wandelschoenen aan en ga ik de natuur in. Ik geniet enorm van de verrassingen die ik onderweg tegenkom, zoals de geur van het voorjaar, een mooie oude boom, een fluitende vogel of een bijzonder insect. Na zo’n tocht kom ik met positieve energie weer terug.”

“Natuur gaat ook over ‘jij en ik’, want wij zíjn natuur. Met ons gedrag hebben we invloed op de natuur. Ik merk dat ik het steeds belangrijker vind dat mensen zich daar bewust van zijn. Als we deze wereld willen doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen, dan is het van groot belang dat we het natuurlijke systeem gezond houden. Laten we onze kennis en verwondering over de natuur dus vooral doorgeven. Bijvoorbeeld via Trees for Schools!”

Lees meer over Trees for Schools