Je bent nu op de Engelse pagina. Wil je naar de Nederlandse pagina? Klik dan hier.
boomplantdag-boskoop-25-liggend

Onze CO2-partner Lowlander maakt bier met een boodschap

Van citroenschillen tot kerstboomnaalden: in veel bieren van Lowlander zitten restproducten. Dat is een van de manieren waarop het botanische biermerk de CO2-uitstoot reduceert. Wat (nog) niet gereduceerd kan worden, compenseert het bedrijf via Trees for All. Marketingmanager Fleur de Vries vertelt wat het CO2-partnerschap Lowlander oplevert. “Ik kan het iedereen aanraden.”

Pils voor de planeet

Liefde voor de natuur zit in het DNA van Lowlander, volgens Fleur de Vries. Ze wijst naar een flesje op tafel: “Kijk maar naar de naam en het logo. ‘Lowlander’ komt van de lage landen, die door de stijgende zeespiegel extra kwetsbaar zijn. Dat hebben we in december 2023 en januari 2024 wel gemerkt toen het water op veel plekken in Nederland uitzonderlijk hoog stond.”

Op de flesjes zien we daarnaast planten, kruiden en fruit: de ‘botanicals’ waar het bier mee gebrouwen wordt. Niet alleen geven die de drank een onderscheidende smaak, ook zorgen ze ervoor dat Lowlander craftbieren kan brouwen met een lager alcoholpercentage en dragen ze bij aan de duurzame missie van het merk. “Veel van de botanicals zijn restproducten. Zo zitten er in de IPA’s naalden van weggegooide kerstbomen en hergebruiken we citroenschillen uit de horeca voor ons witbier.”

Geven in plaats van nemen

De missie van Lowlander: minder uit de natuur halen en meer teruggeven. Dat laatste doet het biermerk bijvoorbeeld door jaarlijks 1% van de omzet te doneren aan duurzame partners, waaronder Trees for All.

De samenwerking begon in 2022. “We wilden ons verbinden aan een krachtige, betrouwbare partner”, vertelt Fleur. “En Trees for All draagt op een heel concrete manier bij aan een beter klimaat door wereldwijd bomen te planten.”

“Als je roept dat je klimaatneutraal bent, moet je het ook aan kunnen tonen.”

Fleur de Vries

Eerst reduceren, dan compenseren

Inmiddels is Lowlander CO2-partner van Trees for All. Dat houdt in dat ze de CO2-uitstoot compenseren door bomen te planten in CO2-compensatieprojecten in het buitenland. “Sinds 2022 mogen we ons klimaatneutraal noemen. Onze netto-uitstoot is 0. Dat hadden we nooit zo snel bereikt zonder dit partnerschap.”

Om CO2-partner van Trees for All te worden, is het een vereiste dat je als organisatie een reductieplan aanlevert waarin staat hoe je de CO2-uitstoot terugbrengt. Het motto van Trees for All is namelijk: eerst reduceren, dan pas compenseren. CO2-compensatie mag geen reden zijn om door te kunnen gaan met het uitstoten van dezelfde hoeveelheden CO2.

Lowlander liet daarom een uitgebreide lifecycle-analyse uitvoeren, die onder andere de CO2-uitstoot van het bedrijf inzichtelijk maakt. Op basis daarvan maakte het bierbedrijf een reductieplan.

Vier hoofdingrediënten

In het impactrapport van Lowlander staat precies hoeveel CO2 bepaalde activiteiten uitstoten. “Bier is een natuurproduct”, legt Fleur uit. “Het bestaat uit water, graan, gist en hop, en wij voegen hier nog botanicals aan toe. Maar dat moet nog wel verwerkt, ingepakt en vervoerd worden.” Daar komt meer milieuschade bij kijken, zoals CO2-uitstoot tijdens transporten.

Ook alle indirecte uitstoot (97% van het totaal) is meegenomen in het rapport. Denk aan het opslaan van de biertjes in de koelkasten van horecapartners als cafés en restaurants. “Daar ontkom je niet aan. Maar we zijn veel in gesprek met partners om de hele keten te verduurzamen.”

Nog veel in het vat

Het grootste pijnpunt? Dat zijn de verpakkingen. “Die vormen 42% van de CO2-uitstoot”, leest Fleur voor uit het impactrapport. “Ter vergelijking: het transport neemt 5% in beslag, het brouwen zelf 22%.”

“We zijn superblij met het statiegeld op blikjes, dat is een grote stap voor de sector. Maar er is nog veel meer te doen. Zo werken we hard aan retourflessen en herbruikbare fusten. Eenmalig plastic gebruiken we niet meer, alleen nog herbruikbaar materiaal. Bij alles vragen we ons af: hoe kunnen we zo efficiënt en duurzaam mogelijk werken?”

Inzicht in je impact

Een andere uitdaging blijft dat het bierbedrijf voor de productie en distributie afhankelijk is van externe partners. “We zijn nog te klein voor een eigen bierbrouwerij. Maar we moedigen onze partnerbrouwerij aan de uitstoot ook te reduceren, bijvoorbeeld door zonnepanelen te installeren en herbruikbare pallets te gebruiken.”

In de tussentijd blijft Lowlander de eigen uitstoot monitoren. “Dat klinkt misschien als een hoop werk – en dat is het ook wel”, lacht Fleur. “Maar zo’n impactrapport levert je ook veel op. Je hebt veel meer inzicht in de impact die je maakt. Als je roept dat je klimaatneutraal bent, moet je het ook aan kunnen tonen met cijfers. Waar sta je nu? Waar wil je naartoe?”

Maak gebruik van anderen

In 2025 wil Lowlander de directe eigen uitstoot terugbrengen naar 0, vóór CO2-compensatie. In 2030 wil het merk klimaatpositief zijn. Oftewel: meer positieve dan negatieve impact maken.

“Zulke concrete doelen motiveren”, merkt Fleur. “En je hoeft ook niet alles alleen te doen, hè? Bij het meten van de impact kregen we hulp van Carbon Architecture. En Trees for All heeft veel ervaring met reductieplannen. Dus ik zou zeggen: maak gebruik van andermans kennis en ervaring. Ja, ik kan echt iedereen aanraden op deze manier je uitstoot te reduceren en compenseren.”

Bomen planten in Bolivia

Lees meer