Kleding met een groen randje | Scotch & Soda

Scotch en Soda wil bomen planten. Liefst zoveel mogelijk. En dat doen ze samen met ons. De samenwerking is in 2021 gestart en het Scotch & Soda-bos groeit.

Aantrekkelijke collecties maken die functioneel, kwalitatief én duurzaam zijn. Dat is het uitgangspunt van kledingmerk Scotch & Soda. Sustainability Director Jelle de Jong geeft ons een inkijkje bij het Amsterdamse merk. “We erkennen de grote zorgen in de wereld over de verwoestende ecologische effecten die de mode-industrie op onze planeet heeft. Daarom doen we al het mogelijke om de negatieve impact van onze producten op het milieu tot een minimum te beperken en bewustzijn te creëren.”

Succesvolle samenwerking

Om dat te kunnen doen is Scotch & Soda de samenwerking gestart met ons. Jelle: “We zijn ons bewust van het grote belang van bomen en de afhankelijkheid van het leven op aarde van bossen. Daarom willen we bijdragen aan meer bos en Trees for All biedt ons de mogelijkheid om dit transparant en wereldwijd aan te pakken.”

Hoe ziet de samenwerking eruit? Jelle: “Voor elke klant die zich abonneert op de Scotch & Soda-nieuwsbrief, planten wij een boom ergens op aarde. Via de bomentracker op scotch-soda.com kun je de voortgang bekijken. Inmiddels staat de teller sinds 22 juni – World Rainforest Day – al op 82.000 bomen en dat aantal groeit hard. We hebben ook samengewerkt met onlinebetalingsprovider Klarna om een campagne te lanceren waarbij we namens elke klant een boom hebben geplant voor elke eerste aankoop bij Klarna via scotch-soda.com, 10.000 bomen in totaal.”

Verduurzaming

Naast het planten van bomen is Scotch & Soda zich van de noodzaak bewust om te verduurzamen. In de modewereld worden veel natuurlijke bosvezels gebruikt waarvan viscose, acetaat en lyocell de bekendste zijn. Deze stoffen worden (deels) gemaakt van cellulose, wat weer wordt gewonnen uit hout. Ook wordt daarnaast in de mode-industrie veel gebruik gemaakt van verpakkings- en transportmateriaal. “Regeneratie en recycling staan bij ons centraal. Vanaf het voorjaar van 2022 wordt 50% van de stijlen in onze collectie als verantwoord beschouwd – gemaakt van materialen die ten minste 50% organische, gerecyclede of geregenereerde vezels bevatten.”Scotch & Soda werkt in dat kader samen met de non-profitorganisatie Canopy die zich richt op verduurzaming van de keten om zo bos te beschermen. Jelle: “We geven veel aandacht aan het materiaalinkoopbeleid. Dat gaat zowel over het gebruik van papieren verpakkingen als onze selectie van bosvezels. We hebben ons eraan gecommitteerd om uiterlijk in 2025 alle op bos gebaseerde vezels van Canopy-topproducenten in te kopen.”

Scotch & Soda

Toekomstperspectief

De toekomstdroom van Scotch & Soda is een heldere: “Dat volgende generaties, net zoals wij, kunnen genieten van de wonderen van de natuur. We zijn ons ervan bewust dat daar meer dan 82.000 bomen voor nodig zijn. Daarom zal onze samenwerking niet snel stoppen. We kijken uit naar de voortdurende samenwerking met Trees for All.” En dat is volledig wederzijds!