Scotch & Soda wil bomen planten: het liefst zoveel mogelijk. Dat doet het kledingmerk samen met Trees for All. Onze samenwerking is in 2021 gestart. En ondertussen groeit het Scotch & Soda-bos nog steeds!
Aantrekkelijke collecties maken die functioneel, kwalitatief én duurzaam zijn. Dat is het uitgangspunt van Scotch & Soda. Sustainability Director Jelle de Jong geeft ons een inkijkje bij het Amsterdamse kledingmerk.
Succesvolle samenwerking
“We erkennen de grote zorgen over de verwoestende ecologische effecten die de mode-industrie op onze planeet heeft”, vertelt Jelle. “Daarom doen we al het mogelijke om de negatieve impact van onze producten op het milieu tot een minimum te beperken. En om bewustzijn te creëren.”
Daarvoor is Scotch & Soda de samenwerking met ons gestart. Jelle: “We zijn ons bewust van het grote belang van bomen. Want het leven op aarde is afhankelijk van bossen. Daarom willen we bijdragen aan meer bos. Trees for All biedt ons de mogelijkheid om dit transparant en wereldwijd aan te pakken.”

Hoe de samenwerking eruitziet? Jelle: “Voor elke klant die zich abonneert op de Scotch & Soda-nieuwsbrief, planten wij een boom. Via de Bomentracker op scotch-soda.com kun je de voortgang bekijken. Sinds 22 juni, World Rainforest Day, staat de teller op meer dan 175.000 bomen! En dat aantal groeit nog steeds hard.”
Daarnaast lanceerde Scotch & Soda een campagne samen met onlinebetalingsprovider Klarna. “Namens elke klant hebben we een boom geplant voor elke eerste Klarna-aankoop via scotch-soda.com”, licht Jelle toe. “Dit ging om 10.000 bomen.”
Verduurzaming
Naast het planten van bomen, is Scotch & Soda zich bewust van de noodzaak om te verduurzamen. In de modewereld worden veel natuurlijke bosvezels gebruikt, zoals viscose, acetaat en lyocell. Deze stoffen worden (deels) gemaakt van cellulose, dat gewonnen wordt uit hout. Ook gebruikt de mode-industrie veel verpakkings- en transportmateriaal.
“Onze droom is dat ook de volgende generaties kunnen genieten van de wonderen van de natuur”
“Regeneratie en recycling staan bij ons centraal”, vertelt Jelle. “Vanaf het voorjaar van 2022 wordt vijftig procent van de stijlen in onze collectie als verantwoord beschouwd. Deze kleding is gemaakt van materialen die ten minste vijftig procent organische, gerecyclede of geregenereerde vezels bevatten.”
Daarvoor werkt Scotch & Soda samen met de non-profitorganisatie Canopy. Deze organisatie richt zich op verduurzaming van de keten, om zo bos te beschermen. Jelle: “We geven veel aandacht aan het inkoopbeleid van materialen. Dit beleid gaat zowel over het gebruik van papieren verpakkingen als over onze selectie van bosvezels. We hebben ons eraan gecommitteerd om uiterlijk in 2025 alle op bos gebaseerde vezels van Canopy-topproducenten in te kopen.”
Toekomstperspectief
De toekomstdroom van Scotch & Soda is een heldere. “Dat volgende generaties, net zoals wij, kunnen genieten van de wonderen van de natuur”, aldus Jelle. “We zijn ons ervan bewust dat daar meer dan 175.000 bomen voor nodig zijn. Daarom zal onze samenwerking niet snel stoppen. We kijken uit naar de voortdurende samenwerking met Trees for All.”
En dat is volledig wederzijds!